Toiminta

Ryhmä tulee suoraan Linnansaareen ja tapaa oppaansa siellä. Kierroksen aikana opas kertoo Oulun linnan mielenkiintoisesta menneisyydestä. Ryhmä vierailee linnan kellarissa. Mikäli ryhmä on iso, voidaan se jakaa kahteen ja ulos jäävä ryhmä voi tehdä oppaan ohjaamana pienen toiminnallisen osuuden, jonka opettaja valvoo. Opettaja on siis ryhmän mukana koko kierroksen ajan ja auttaa opasta ohjaamaan oppilaita.

Samalla reissulla luokka vierailee myös toisessa keskustassa sijaitsevassa kulttuurikohteessa. Vierailu toiseen kohteeseen voi olla ennen tai jälkeen Oulun linnan vierailun. Kohteiden väli kuljetaan kävellen. Toisen kohteen mahdolliset lippu- tai muut kulut hoitaa koulu. Opettaja sopii vierailusta suoraan kohteen henkilöstön kanssa.

Hyviä ilmaisia vierailukohteita ovat esimerkiksi Pekurin kirjasto, Pikisaari tai Ainolan puisto. Vinkkinä myös Atla-palvelun sisällöt! Oulun taidemuseossa on mahdollisuus niin omatoimisiin kuin taidemuseon vetämiin toiminnallisiin kierroksiin. Oulun taidemuseon kierroksista ja hinnoista saatte lisätietoa suoraan taidemuseolta. Huomioithan, että Pohjois-Pohjanmaan museo on suljettu muuton vuoksi.

Kesto

Opastetun osuuden kesto on noin 45 min.

OPS yhteydet

Laaja-alaisen oppimisen osa-alueet L2 ja L4, ympäristöoppi: T9 ja T14, S3 ja S4.

Ruokailu

Eväiden syönti ei valitettavasti ole mahdollista Oulun linnalla. Sään salliessa evästely on mahdollista esimerkiksi Linnansaaren muissa puiston osissa tai Ainolan puistossa.

Muuta huomioitavaa

Kierroksella ollaan koko ajan ulkona, joten säänmukainen pukeutuminen on tärkeää.

Kuljetukset

Ohjeet kuljetuksen varaamiseen saat varausvahvistuksesta.

Yliopiston ja yksityisten ylläpitämille kouluille

Vierailun hinta on 50 €/ryhmä (+alv). Koulu huolehtii itse mahdolliset kuljetukset kohteeseen. Vierailu varataan Oulun museo- ja tiedekeskuksen verkkokaupassa.

Opastuksen varaaminen:

• Oulun linnan syyslukukauden 2024 vierailut toteutetaan syyskuussa.
  • Opastusvaraus tehdään Oulun museo- ja tiedekeskuksen verkkokaupassa.
  • Verkkokaupan varauskalenteri on avoinna 6.-21.5.2024.
  • Kaksi rinnakkaisluokkaa (esim. 4A ja 4B) samasta koulusta tulee opastetulle vierailukäynnille yhtä aikaa. Jos rinnakkaisluokkia on pariton määrä, voitte ottaa mukaan kolmosluokan.
  • Molemmille luokille on oma opastus samanaikaisesti. Yhteen opastukseen mahtuu noin 25 oppilasta.
  • Yksi opettaja varaa kummallekin luokalle opastuksen (huomioi varausta tehdessäsi, että luokkien opastukset alkavat yhtä aikaa).
  • Erityisluokille kannattaa varata oma vierailuaika.
  • Huom! Onnistuneesta varauksesta saat heti varausvahvistuksen sähköpostiisi. Varaa bussi varausvahvistuksesta saatavien ohjeiden mukaan. Jos et saanut varausvahvistusta, varaus ei ole onnistunut. Ole silloin yhteydessä museo- ja tiedekeskuksen asiakaspalveluun.
  • Siirry verkkokauppaan tästä.

Opastusvarauksen tekoa koskevat yhteydenotot

Milja Häll

palvelusuunnittelija

Lisätietoja opastuksesta ja muut yhteydenotot