Tiima on erityinen kokemus suunnittelijoille

Uuden osan arkkitehtuuri ammentaa monia aiheita voima-aseman arkkitehtuurista. Tarkoituksena ei ole luoda terävää kontrastia vanhan ja uuden välille, muttei myöskään naamioitua 1900-luvun alun teollisuusrakennukseksi.

Näkymä Nahkurintorilta Tiimaan

Alueen teollinen historia ja sen ilmentyminen säilyneiden rakennusten arkkitehtuurissa on ollut hyvin inspiroivaa suunnittelulle. Suunnittelussa on pyritty saavuttamaan symbioosi vanhan ja uuden kesken, jossa kumpikaan ei asetu alisteiseen rooliin kokonaisuudessa. © Arkkitehtitoimisto OPUS Oy & Simon Mahringer

Oulun kaupunki järjesti yleisen arkkitehtuurikilpailun uuden museo- ja tiedekeskusrakennuksen suunnittelusta syksyllä 2022. Kilpailuun saapui yhteensä 95 hyväksyttyä ehdotusta. Näiden joukosta voittajaksi nousi Arkkitehtitoimisto OPUS Oy:n ja Simon Mahringerin laatima vaihtoehto Loggia tekijöinään Matias Kotilainen, Simon Mahringer, Tuomas Martinsaari ja Paul Thynell sekä avustaja Jere Pääkkönen. Tiimaksi nimetty kokonaisuus avataan vierailijoille Oulun kulttuuripääkaupunkivuonna 2026.

Monitahoinen problematiikka inspiroi

Vaikka arkkitehtitoimistolla on kokemusta julkisten rakennusten suunnittelusta, Tiima on heille ensimmäinen museo- tai tiedekeskuskohde. Kilpailuvoitto ilahdutti, mutta se ei tullut helposti tai itsestäänselvyytenä, sillä kilpailutehtävä oli monessa mielessä haastava.

”Suunnittelualueelle täytyi sijoittaa suuri määrä uutta rakentamista sekä laajahko pysäköintialue. Lisäksi oli tunnistettava keskeiset lähestymissuunnat uudelle rakennuskokonaisuudelle. Arkkitehtuurin oli sovittava 1900-luvun alussa rakennetun voima-aseman yhteyteen. Voima-aseman tiloille tuli myös kehittää uutta käyttöä ja punnita, mitä toimintoja voima-asemaan sekä uudisosaan sijoittuisi”, arkkitehti Tuomas Martinsaari listaa.

Sisänäkymä Tiimasta

Siinä missä näyttelytiloista suunniteltiin mahdollisimman muuntojoustavat tilat, on "loggia"-käytävän ja aulatilojen yhteydessä pyritty luomaan erityisempää ja pysyvämpää arkkitehtonista ilmaisua. Siirtymätilat ovat oleellinen osa arkkitehtuuria. Kuva on kilpailuehdotuksesta. © Arkkitehtitoimisto OPUS Oy & Simon Mahringer

Monitahoinen problematiikka ei onneksi pelota Martinsaarta, vaan toimii inspiraationa. ”Tehtävä ja paikka luovat konkreettisia reunaehtoja, haasteita ja mahdollisuuksia, joihin suunnittelulla pystytään tarttumaan”, Martinsaari kuvailee.

Tiima on osa kaupunkia

Yhtenä keskeisenä ajatuksena jo kilpailuvaiheessa oli, että uuden rakennuskokonaisuuden tulisi rakentua osaksi kaupunkia ja luoda yhteyteensä mielekkäitä julkisia ulkotiloja. ”Uusi rakennuskokonaisuus ei pyri ympäristössään autonomisena teoksena seisovaksi instituutioksi, vaan kaupunkirakennetta jäsentäväksi erillisten osien summaksi. Tämä ilmentyy mielestäni parhaiten rakennuksen länsipuolelle sijoittuvassa museoaukiossa, jonka mittakaava alkaa myös jo työmaalla hahmottumaan”, Martinsaari kertoo.

Toinen keskeinen ajatus suunnitelmassa on varsin laajan rakennuskokonaisuuden jakautuminen eri osiin, jotka on selkeästi hahmotettavissa osana kokonaisuutta. ”Rakennuksen massoittelu jakautuu kolmeen pääasialliseen osaan. Vanha voima-asema on yksi näistä kolmesta osasta ja rinnastuu hahmoltaan ja kooltaan kahteen uudempaan. Jokainen osa on itsenäisesti ja muuntojoustavasti ohjelmoitavissa palvelemaan kutakin niihin sijoittuvaa toimintoa. Nämä kolme pääasiallista rakennuskappaletta kytkee yhteen ”loggia”-käytävä: valoisa pylväskäytävä, joka kuljettaa vierailijat rakennuksen aulasta kaikkien talon eri toimintojen luokse”, Martinsaari taustoittaa.

Ulkokuva Tiimasta Oulun taidemuseon suunnasta

Kulttuuripääkaupunkivuosi on luonut yhteistä tahtotilaa projektin toteutumiselle, minkä vuoksi se on edennyt rivakasti ja määrätietoisesti, hyvässä ja rakentavassa yhteistyössä eri osapuolten kanssa. Kuva on kilpailuehdotuksesta. © Arkkitehtitoimisto OPUS Oy & Simon Mahringer

”Kolmantena keskeisenä ajatuksenamme on ollut pohtia ja ilmentää arkkitehtuurissa pysyvyyden ja muutoksen tematiikkaa, joka onkin omiaan myös rakennuksen toiminnalliselle konseptille, kuin myös tilanteelle, jossa historiallisen rakennuksen yhteyteen luodaan uutta”, Martinsaari vielä jatkaa.

Martinsaari ei halua suunnitella omaa kotiaan

Kun Martinsaarelta kysytään hänen suosikkirakennuksistaan, hän menee mietteliääksi ja aloittaa aiheen pohjustuksen. ”Arvostan rakennuksia, jotka ovat johdonmukaisia ja omaavat sisäisen logiikan, joka on viety lävitse koko rakennuksesta. Rakennuksia, joissa yksittäiset valinnat eivät ole sattumanvaraisi, vaan tapahtuvat aina suhteessa rakennuksen muihin valintoihin. Tällaisen ominaisuuden saavuttaminen on nykyään hyvin haasteellista, mikä tekee tästä itselleni entistä viehättävämpää, kun sitä rakennetussa ympäristössä kohtaa”, hän kuvailee. Lisäksi Martinsaarta viehättävät arkkitehtuurissa usein rauhallisuus ja vakaus.

”Arkkitehtuuri on usein aikajänteeltään varsin pitkäikäistä ja sillä on mahdollista ilmentää pysyvyyttä ja myös pohtia asioiden katoavaisuutta. Rakennuksia, joissa nämä aiheet mielestäni kohtaavat, voisivat olla esimerkiksi Suomesta Erik Bryggmanin suunnittelema Ylösnousemuskappeli Turussa, ja ulkomailta Dom Hans van der Laanin suunnittelema Pyhän Benediktuksen luostari Alankomaissa.”

Kerrostaloelämään mieltynyt mies ei haaveile oman kodin suunnittelusta. ”Jos kuitenkin rakennuttaisin oman kodin ilman mitään rajoitteita, palkkaisin tähän varmastikin taitavan arkkitehdin talon suunnittelemaan ja antaisin tälle suhteellisen vapaat kädet työssään. Pidän itselleni vähän vieraana ajatusta, että eläisin itse suunnittelemassani talossa”, hän naurahtaa.