Tietomaan uusi aika

Tiedekeskus Tietomaassa valmistaudutaan parhaillaan Tiiman avautumiseen sekä tulevaan kulttuuripääkaupunkivuoteen. Juhlavuonna Tietomaa esittelee neljä uutta näyttelykokonaisuutta. Myös Tietomaan brändi on päivitetty – vieläkin hauskemmaksi.

Lapsi tarkastelee lähietäisyydeltä suurikokoista taulua, jossa on värikkäitä, valaistuja tappeja. Ympärillä on hämärää ja taustalla näkyy pehmeää, värikästä valobokeh-efektiä.

Masiina herää henkiin

Tietomaan toiminnallinen uutuusnäyttely Masiina vie kävijät jännittävälle matkalle kuvitteelliseen menneisyyteen. Tiedekeskuksen remontin alta on yllättäen paljastunut 1860-luvulla perustettu Masiina-niminen höyryrobottitehdas, jonka luoja oli nerokas keksijä ja masinisti Alfred Didrik Härvelin.

Aikaansa edellä olleen tehtaan kukoistus jäi kuitenkin lyhyeksi, ja tontille nousi ajan myötä uusia rakennuksia. Masiina unohtui historian hämäriin, kunnes Tietomaan ja tornin lattioita purettaessa niiden alta löydettiin aiemmin tuntematon kellariosasto. Nyt, yli 150 vuotta myöhemmin, tämä unohtunut osa Oulun (kuvitteellista) teollista historiaa on jälleen nähtävillä.

Vauhdikkaassa näyttelyssä yhdistyvät Härvelinin höyrykoneiden mielikuvituksellinen maailma ja nykypäivän tiedekeskuskokemus robotiikkaa unohtamatta. Vierailijat liikkuvat menneen ajan tehdasmaisessa ympäristössä testaten omia taitojaan erilaisissa aisteja ja motoriikkaa haastavissa tehtävissä. Ja kaiken tämän ihmeellisen maailman keskellä he saavat kohdata Masiinan sydämen – viimeisen tehtaassa valmistuneen robotin!

Brändi uudistui

Tietomaassa on tehty laaja brändiuudistus, jossa on kirkastettu visuaalista ilmettä, äänensävyä ja keskeisiä viestejä. Uudistuksessa haluttiin säilyttää myös tuttua ja toimivaa – miksipä hyvää vaihtamaan. Monille koululaisille ja opettajille uusi ilme voikin tuntua osin tutulta, sillä siinä on yhtymäkohtia Tietomaa tien päällä -koulukiertueen markkinointiviestintään.

Visuaalisesta toteutuksesta vastasi Oulun museo- ja tiedekeskuksen visualisti Juri Koivusilta, ja tekstisuunnittelusta Sampo Puoskari, yhteistyökoordinaattori, jolla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus tiedekeskustyöstä.

Uudistettu brändi muistuttaa, että tiede on hauskaa – ja että se liittyy meistä jokaisen arkeen. Tämä ajatus kiteytyy sloganiin “Hauskaksi tiedetty!”

Uusi tunnus koostuu merkki- ja tekstiosasta. Merkkiosa vie katsojan matkalle avaruuteen, jossa yksi keltainen tähti symboloi tiedonvaloa – hetkeä, jolloin oivallus syntyy ja uusi maailma avautuu. Kirkkaat, voimakkaat värit saavat rinnalleen violetin, valkoisen ja mustan, ja ilmettä täydentävät käsinpiirretyt, leikkisät kuvitukset, jotka kuvaavat tieteen ja oppimisen iloa.

Tietomaa on aiemmin julkistanut kolme näyttelyä: Aurora Revelaren, Eläinten jäljillä ja Oulun museon kanssa yhteistyössä toteutetun Metallikauden.

Tiedekeskus Tietomaa avautuu museo- ja tiedekeskus Tiimassa 9.10.2026.