Oulun museo- ja tiedekeskusrakennus avataan kesällä 2026

Rakennukseen sijoittuvat Tietomaa ja Pohjois-Pohjanmaan museo, sekä pääosa museo- ja tiedekeskuksen henkilöstöstä.

Kulttuuripääkaupunkivuoteen valmistaudutaan rakentamalla uutta:  Myllytulliin, nykyisen Tietomaan alueelle avautuu juhlavuotena 2026 uusi rakennus, jossa yhdistyvät museo- ja tiedekeskus saman katon alla.

Uuteen museo- ja tiedekeskusrakennukseen sijoittuvat Tietomaa ja Pohjois-Pohjanmaan museo, sekä pääosa museo- ja tiedekeskuksen henkilöstöstä. Tulevaan näyttely- ja tapahtumakeskukseen tavoitellaan yli 200 000 vierailijaa vuodessa. Rakentaminen alkaa vuonna 2024.

Vuodesta 1988 asti Myllytullissa vanhalla Åströmin teollisuusalueella toiminut Tietomaa sulkeutui heinäkuussa 2023 peruskorjauksen vuoksi. Samalla remontoinnin yhteydessä viereinen teatterirakennus sinne johtavine lasikäytävineen purettiin. Suojellun rakennuksen yhteyteen rakennetaan laajempi uudisosa.

Pohjois-Pohjanmaan museon toiminta Ainolassa päättyy vuoden 2023 lopussa. Uusitut näyttelyt avataan uusissa tiloissa Myllytullissa, kun paikalle nousee arkkitehtuurikilpailun voittanut Loggia-rakennus.

Pekka Olsbo

Oulun museo- ja tiedekeskuksen johtaja