Oulun museo- ja tiedekeskuksen vierailukohteissa vilkas vuosi

Oulun museo- ja tiedekeskuksen vierailukohteissa sekä niiden tapahtumissa ja näyttelyissä vieraili vuonna 2023 yhteensä 224 648 kävijää.

Edellisvuoteen verrattuna määrä nousi 64 431 kävijällä. Kokonaiskävijämäärän nousuun vaikutti vuoden suosituimmaksi vierailukohteeksi muodostunut uusi Dinosauria-näyttely, johon tutustui 55 407 dinofania. Näyttelyyn voi edelleen tutustua SuperParkissa, jossa se on esillä huhtikuun loppuun saakka.

Seuraavaksi suosituin kohde oli heinäkuussa sulkeutunut Tietomaa 49 753 kävijällä. Tietomaan ollessa kiinni toimintaa jalkautetaan kouluille Tietomaa tien päällä -hankkeessa, joka ehti marras-joulukuun aikana huristella 15 kouluun ja tavoittaa yli 600 oppilasta.

Oulun taidemuseon monipuolinen ohjelmisto veti yhteensä 36 936 kävijää. Suosituimmiksi näyttelyiksi muodostuivat yhtä aikaa esillä olleet Riitta-Alina Helevän ja Matti Tarvaisen näyttelyt, jotka keräsivät esilläoloaikanaan 20 530 kävijää. Taidemuseon omaan tutkimushankkeeseen pohjannut Tahto ja taito – 1900-luvun alun taitei­li­ja­naisia -näyttely herätti kolmen kuukauden aikana runsaasti kiinnostusta ja toi museoon 13 139 henkilöä. Näyttelyn taiteilijoista koottiin myös verkkojulkaisu, joka löytyy Oulun taidemuseon verkkosivuilta: https://ouluntaidemuseo.fi/julkaisut/

Pohjois-Pohjanmaan museon näyttelyt ehtivät kerätä Ainolan viimeisenä aukiolovuonna runsaasti kävijöitä, yhteensä 33 897 vierailijaa. Varsinkin viimeiset aukiolokuukaudet saivat oululaiset ja matkailijat vierailemaan näyttelyissä vielä kerran.

Kesäloma on ahkeraa museovierailujen aikaa. Kuukausista vilkkain oli heinäkuu, jolloin kaikki Oulun museo- ja tiedekeskuksen museokohteet olivat avoinna ja niissä vieraili 43 480 kävijää. Kesäkohteista eniten kävijöitä tavoitti Turkansaaren ulkomuseo, yhteensä 15 082 henkilöä. Kierikki keräsi kivikaudesta kiinnostuneita kävijöitä yhteensä 8753 henkilöä. Vuosi päättyi Merimiehenkotimuseossa Pikisaaressa, joka avasi ovensa vielä joulun alla kolmeksi viikoksi tuoden vanhan ajan joulun tunnelmaa kaupunkilaisille. Merimiehenkotimuseossa kävijöitä oli yhteensä 8367, joka ylitti edellisen kävijähuipun vuonna 2019, jolloin museossa vieraili 7447 henkilöä.

Museo- ja tiedekeskuksen kaikkiin museokohteisiin voi tutustua suositulla Museokortilla ja Kaikukortilla. Museokortilla vierailijoita kertyi viime vuonna 12 679 ja Kaikukortilla yhteensä 2332.

Oheisohjelmat, opastukset ja tapahtumat vetivät väkeä

Vierailukohteissa tuotettiin viime vuonna yhteensä 554 mielenkiintoista yleisötapahtumaa kuten opastuksia, työpajoja, luentoja, markkinoita, perhepäiviä ja senioritapaamisia. Esimerkiksi erilaisia työpajoja järjestettiin yhteensä 441, ja niihin osallistui 8498 henkilöä. Opastuksia puolestaan järjestettiin miltei tuhat, ja ne keräsivät osallistujia yhteensä 13 898 henkilöä.

Oulun kaupungin alueen päiväkodeissa kiersi vuoden 2023 aikana kolme taidekaappia, joiden näyttelyt tavoittivat yhteensä noin 2000 ihmistä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi koko alueellisen vastuumuseon toiminta-alueella eri kunnissa kiersi kaksi minitaidekaappia päiväkodeissa ja yksi minitaidekaappi palvelutaloissa. Minitaidekaappeihin tutustui noin 1350 ihmistä. Lisäksi kolme kiertonäyttelyä kiersi vastuumuseon toiminta-alueella eri kunnissa. Niihin tutustui noin 1700 ihmistä.

Oulun museo- ja tiedekeskus on Pohjois-Pohjanmaan vastuumuseo, joka tuottaa, tallentaa ja esittelee pohjoista tiedettä, taidetta ja historiaa. Sen vierailukohteita ovat Tietomaa, Pohjois-Pohjanmaan museo, Oulun taidemuseo, Kierikkikeskus, Turkansaaren ulkomuseo, Merimiehenkotimuseo, Pateniemen sahan museo, Oulunsalon kotiseutumuseo ja Oulun linnan kellari. Kohteet olivat viime vuonna avoinna yhteensä 1422 päivää ja aukiolotunteja kertyi 10 328.

Anna-Riikka Hirvonen

Yleisötyön johtaja