Metallikauden markkinointimaraton

Oulun museo- ja tiedekeskuksessa toimii viestintä- ja markkinointitiimi, jossa työskentelee tällä hetkellä viisi alan ammattilaista. Tiimiin kuuluu graafikko, visualisti ja kolme viestinnän asiantuntijaa. Myös monet muut työyhteisön jäsenet osallistuvat viestintään oman työnsä ohessa.

Kaksi henkilöä istuu penkeillä kasvotusten, takana taideteos.

Riikka Harjula (vas.) ja Anne Vähäsalo ovat työskennelleet yhdessä jo yli kymmenen vuotta. Taustalla Jukka Mäkelän Maisema, 1984.

Metallikausi-näyttelyn viestinnästä ja markkinoinnista vastaavat digitaalisen viestinnän asiantuntija Riikka Harjula ja graafikko Anne Vähäsalo. Työ jakautuu karkeasti kahteen osa-alueeseen: Riikka vastaa teksteistä ja Anne visuaalisesta ilmeestä. Tällainen työskentelytapa on viestinnän ammattilaisille tuttu – projekteissa toimitaan usein pareittain.

Töiden jako ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen käytännössä. Riikka huolehtii lisäksi esimerkiksi viestinnän aikatauluista ja budjetista, kun taas Anne osallistuu myös itse näyttelyn toteuttamiseen. ”Työhöni kuuluu näyttelypintojen suunnittelu, mikä on eräänlaista tunnelman ja tiedon visualisointia. Haluan tehdä näyttelyn sisällöstä sekä kiinnostavaa että helposti ymmärrettävää. Työhöni sisältyy esimerkiksi tekstien ja kuvien muokkaamista sekä taittoa”, Anne kertoo.

Metallikausi ei kuitenkaan ole kummankaan ainoa projekti, sillä he työskentelevät useiden suurten kokonaisuuksien parissa. Metallikausi on silti molemmille mieluisa tehtävä – erityisesti Annelle. ”Metallimusiikki on lähellä sydäntäni ja tärkeä osa elämääni. Pidän genren melankoliasta ja raskaudesta, mutta myös sen visuaalisuus, kuten levynkannet ja pukeutumistyyli, vetoavat minuun.” Vapaa-ajallaan Anne viihtyykin usein keikoilla ja festivaaleilla.

Kaksikolla on pitkä yhteinen historia, sillä he ovat työskennelleet Oulun museo- ja tiedekeskuksessa jo yli kymmenen vuotta. ”Tunnemme hyvin toistemme tavat. Minä käskytän ja muistutan aikatauluista, kun taas Anne uppoutuu luomaan uutta”, Riikka virnistää. ”Pidän Riikan tavasta organisoida asioita – se vapauttaa minulle aikaa pyöritellä ideoita ja etsiä parhaita ratkaisuja. Yhdessä työskennellessä ideat kasvavat usein myös entistä suuremmiksi”, Anne pohtii.

Näin suuren näyttelyn viestintään on hankittu apua myös talon ulkopuolelta. Näyttelyn graafisen ilmeen on toteuttanut Laboratorio Uleåborg.

Suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä

Suurten näyttelyiden viestintä käynnistyy resurssien kartoittamisella ja suunnittelulla. Aluksi määritellään käytettävissä olevat tekijät, aika ja budjetti. Tämän pohjalta laaditaan viestintä- ja markkinointisuunnitelma, johon hahmotellaan ensin suuret linjat, joita tarkennetaan projektin edetessä. Työn aikana vanhoja ideoita hylätään ja uusia syntyy. Suunnitelma pysyy joustavana ja ketteränä.

”Monilla Metallikauden projektiryhmäläisillä on myös viestinnällistä osaamista, mikä rikastuttaa viestinnän ja markkinoinnin monipuolisuutta ja kasvattaa sen volyymia”, Riikka kiittelee työkavereitaan.

Hyvä tiimi innostaa ja rohkaisee tavoittelemaan suuria. ”Meillä on tulossa markkinointitempaus, jollaisesta ei taida olla esimerkkejä Suomen museoissa aiemmin”, Riikka paljastaa.

Projektiryhmä kokoontuu säännöllisesti viestinnän kysymysten äärelle. ”Pohdimme, miten viestintä on sujunut, millaisia tuloksia olemme saaneet ja mihin seuraavaksi keskitymme. Keskustelemme avoimesti myös uusista ideoista – joku saattaa esimerkiksi tuoda esiin kiinnostavan kampanjan, jonka soveltamista meille mietimme yhdessä”, Riikka kertoo.

Omaperäisyys saa näkyä

Metallikauden viestintä ja markkinointi käynnistettiin hyvissä ajoin ennen näyttelyn avautumista. Se lanseerattiin tammikuussa 2025 Winter Massacressa, ja itse näyttely avautuu syksyllä 2026. Ennakkomarkkinointiaika on tavallista pidempi, sillä näyttely rakentuu vahvasti yhteisöllisyyden varaan. Esineitä, valokuvia ja tarinoita on kerätty suoraan yleisöltä.

Kaikkiaan näyttelyn markkinointiaika venyy lähes neljään vuoteen. Se on poikkeuksellisen pitkä jakso ja edellyttää huolellista suunnittelua. ”Metallikauden markkinointi on maraton, ei sprintti. On tärkeää, että markkinointiin voidaan panostaa koko näyttelyn olemassaolon ajan. Siksi julkaisemmekin verkkoon runsaasti lisämateriaalia pitkin matkaa”, Riikka kertoo.

Metallikauden ennakkomarkkinoinnissa on keskitytty kolmeen pääteemaan: näyttelyn tunnettuuden kasvattamiseen, markkinointituotteiden ja verkkosivujen suunnitteluun sekä aineistonkeruun tukemiseen. Lisäksi on tuotu esiin projektin eri vaiheita ja tekijöitä.

Omalaatuinen näyttely vaatii myös omaperäisiä ratkaisuja. Markkinointipintoina on hyödynnetty esimerkiksi tuopinalusia, joita on jaettu oululaisiin alan baareihin. Nämä ja monet muut markkinointisovellukset ovat Annen käsialaa.

Aiemmin viestinnän painotus on ollut enemmän museotyössä. Syksyllä kerrotaan puolestaan siitä, mitä Tietomaa tuo näyttelyyn. Metallikausi on Oulun museon ja Tiedekeskus Tietomaan yhteistuotanto.

Parasta Metallikaudessa

Anne Top 3

  1. Näyttely antaa äänen metalli-ihmisille.
  2. Metallikautta tehdään yhdessä ja sydämellä.
  3. Projektitiimissä on asiaan vihkiytynyttä porukkaa, joka elää metallimusiikkia. Näyttelyn graafisen ilmeen suunnitteli myös genren hyvin tunteva Esa Juujärvi Laboratorio Uleåborgilta.

Riikka Top 3

  1. Aihe mahdollistaa erikoiset ja erilaiset markkinointiratkaisut.
  2. Projektitiimissä on hurjan lahjakkaita ihmisiä, joiden kanssa on hauskaa työskennellä.
  3. On hienoa, että Tiiman avajaisnäyttelyyn valittiin rohkea aihe – rohkeus on aina hyvä asia!

Tutustu Metallikausi-näyttelyn sivuihin.