Luuppireitti palkittiin yhtenä vuoden innostavimpana kehitystekona

Reitti on osa oppilaiden kulttuuripolkua ja se on suunnattu perusopetuksen oppilaille.

Kunta- ja hyvinvointialan kehittämistekoja palkittiin Tärkeissä töissä -gaalassa. Kuva: Riina Veijo.

Oulun museo- ja tiedekeskuksen ja Oulun kaupungin opetuspalveluiden yhteinen Luuppireitti palkittiin maanantaina 4.12.2023 yhtenä vuoden innostavimpina kehitystekona. Kunta- ja hyvinvointialan kehittämistekoja palkittiin Tärkeissä töissä -gaalassa Helsingissä. Brändiuudistuksen myötä Luuppireitti tunnetaan vuoden 2024 alusta Museo- ja tiedereittinä.

Reitin tavoitteena on, että kaupungin koulujen oppilaat pääsevät yhdenvertaisesti vierailemaan Oulun museo- ja tiedekeskuksen vierailukohteissa, ja että reitistä tulee yksi pysyvä kulttuuriopetuksen toimintamalli. Tavoitteena on ollut myös kulttuuriopetuksen sisällön monipuolistaminen ja oululaisen oppilaan kulttuuripolun kehittäminen.

Reitti mahdollistaa noin 9500 oululaisen oppilaan vierailun Oulun museo- ja tiedekeskuksen kohteissa vuosittain. Työssä keskeistä on yhdenvertaisuus kaikille lapsille riippumatta koulun sijainnista. On tärkeää, että jokainen lapsi saa mahdollisuuksia museovierailuihin perusopetuksen aikana.

Luuppireitti-mallia on työstetty ja rakennettu Oulun kaupungin perusopetuksen, Oulun museo- ja tiedekeskuksen sekä kulttuuritalo Valveen ja sen Oulun lastenkulttuurikeskuksen yhteistyönä. Oppilaan kulttuuripolussa on jokaiselle vuosiluokalle määritelty yksi kulttuurisisältö.

Vuoden 2024 alusta reitti tunnetaan nimellä Museo- ja tiedereitti.

Palkinnon ottivat gaalassa vastaan museolehtori Riina Veijo ja kulttuurin yhdysopettaja Satu Jehkonen. Kuva: Salla Kivelä.