Henkilökunta kertoo, mitä he toivovat Tiimalta (osa 2)

Henkilökunta odottaa Tiimalta paljon: ennenkokemattomia elämyksiä, uudenlaisia visuaalisia kokemuksia, mahdollisuuden ajatella isosti ja out of the box! Avajaisvuoteen valmistaudutaan kutkuttavin mielin, kun uudesta toiminnasta päästään vihdoin kertomaan oululaisille, suomalaisille ja kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 myötä myös laajemmin kansainvälisille yleisöille.

Värikkäitä tikkuja, joissa kussakin on yksi kirjain. Yhdessä kirjaimet muodostavat sanan future.

Pekka Olsbo
Oulun museo- ja tiedekeskuksen johtaja

Tiiman suunnittelu ja toimintakonseptin rakentaminen on minulle unelmaa. Saan olla tekemässä ja kehittämässä jotain ainutlaatuista. Ja ainutlaatuista Tiimasta totisesti tulee! Uusi rakennus mahdollistaa meille täysin uudentyyppisten näyttelyiden rakentamisen ja ennen kokemattomien elämysten tarjoamisen kävijöillemme. Pystymme ensimmäistä kertaa yhdistämään historian, taiteen ja tieteen, tuottamaan kokemusmaailmoita, jotka rakentavat sillan kaikkien museokohteidemme ja Tietomaan välille. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani olla osa tätä kokonaisuutta!

Heini Harju-Könnö
viestinnän asiantuntija

Uudet tilat luovat valtavasti uusia mahdollisuuksia yleisöjen kohtaamiseen näyttelyiden ja tapahtumien myötä. On kutkuttavaa päästä kertomaan niistä kaikille oululaisille, suomalaisille ja kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 myötä myös laajemmin kansainvälisille yleisöille.

Nykyaikaisissa tiloissa pääsemme entistä helpommin ottamaan kaikki osaksi toimintaamme. Tiimasta tulee esteetön ja moniääninen, minkä ansiosta voimme houkutella kokonaan uusia kävijöitä tervetulleiksi tieteen, taiteen ja historian maailmaan ja sitä kautta osaksi kulttuuri-ilmastonmuutosta.

Elina Vieru
intendentti

Olen iloinen kaikkien Tiedekeskus Tietomaassa ja Pohjois-Pohjanmaan museossa työskentelevien työtovereitteni puolesta. Pitkän odotuksen jälkeen pääsette suunnittelemaan ja toteuttamaan uusia sisältöjä vanhaa ja uutta arkkitehtuuria yhdistävään Tiimaan. Avautumisnäyttelyiden suunnitteluun kohdistetut resurssit antavat mahdollisuuden ajatella isosti ja out of the box. Nyt on teidän aikanne. Antakaa palaa!

Taidemuseon työntekijänä en tule työskentelemään Tiimassa, mutta odotan innolla Tiiman sisätilaan sijoittuvan prosenttitaideteoksen valmistumista. Julkistamme lisätietoa teoksesta hieman myöhemmin.

Odotan mielenkiinnolla paitsi Tiiman näyttelyitä myös ulos sijoittuvaa toiminnallista pihanäyttelyaluetta sekä uutta kahvilaravintolaa, jossa toivoakseni saisi hyvää kasvisruokaa.

Toivon Tiimalle runsasta valtakunnallista näkyvyyttä ja vuolasta asiakasvirtaa, josta myös lähellä sijaitseva taidemuseo saisi osansa.

Arja Keskitalo
kuraattori

Oulun Museo- ja tiedekeskuksen uudisrakennus Tiima on jo hahmollaan tuossa silmänkantaman päässä. Se tuntuu hienolta, sillä tilaratkaisua odoteltiin Pohjois-Pohjanmaan museon ja Tiedekeskus Tietomaan osalta kymmenkunta vuotta.

Olen toiminut pitkään yleisötyössä Pohjois-Pohjanmaan museossa, suunnitellut näyttelyitä ja yleisölle suunnattuja toimintoja, kuten työpajoja, esitelmätilaisuuksia ja tapahtumia. Työskentely Ainolan tiloissa oli ikimuistoista ja antoisaa aikaa. Monet asiat on kuitenkin pitänyt suunnitella ahtaiden tilojen ehdoilla. Uudet tilat tulevat mahdollistamaan yleisötyön ideoinnin ja suunnittelun ihan uudella tavalla.

Sampo Puoskari
yhteistyökoordinaattori

Yli 30 vuotta Tietomaassa työskennelleenä tiedän hyvin, mikä merkitys ja arvo tiedekeskuksella on sekä Oulun matkailulliselle imagolle, mutta etenkin tiedekeskusvieraille itselleen. Siksi odotukseni uudesta museo- ja tiedekeskuksesta ovat todella suuret, sillä niin ne ovat tuleville asiakkaillemmekin.

Tietomaa on tarjonnut 35 vuotta elämyksiä, tietoa, haasteita ja tekemällä oppimista lähes kahdelle miljoonalle kävijälle, ja Tiimassa emme voi edes kuvitella tyytyvämme vähempään. Toiminnallisen tieteen ja historian yhdistäminen saman katon alle on ainutlaatuinen yhdistelmä, millä voidaan saada merkittävin vierailukohde niin maakunnan, kuin koko Pohjois-Suomen alueelle.

Tiima tuo Tietomaankin uuteen aikaan, ja vankkana elokuvaihmisenä en malta odottaa, mitä Pohjoismaiden ensimmäinen Deep Space -elämystila tulee meille tarjoamaan. Tiedän, että siinäkin astumme täysin uudenlaisten visuaalisten kokemusten maailmaan.

Tiima on tulevaisuus!

Henkilökuvat: Mika Friman