Tiimaan muurataan 300 000 tiiltä

Oulun museo- ja tiedekeskuksen uuden rakennuksen Tiiman työmaalla voi jo hyvin hahmottaa kokonaisuuden huikeat mittasuhteet. Lähes kaikki elementit on asennettu lokakuun loppuun mennessä.

Tiiman rakennustyömaa

”Eikös tämä näytä hyvältä?” työjohtaja Ari Tihinen kysäisee ylpeästi ja viittaa kädellään rakennustyömaalle. Tihinen on selkeästi tyytyväinen töiden etenemiseen. Projektissa on pysytty hyvin aikataulussa, nyt ollaan jopa hieman edellä suunnitellusta.

Alueella on  toiminut aikoinaan Åströmin nahkatehdas, jonka jäljiltä maaperästä on  löytynyt monenlaista ainesta. ”Vastaan ei ole tullut kuitenkaan mitään isoja yllätyksiä, jotka olisivat hidastaneet töiden etenemistä aikataulussa”, hän vielä jatkaa.

Tiiman rakennustyömaalta
henkilökuntaa turvaliiveissä ja kypärät päässä

Oulun museo- ja tiedekeskuksen henkilökunta on innoissaan rakennustöiden hyvästä etenemisestä. Kuvassa (vas.) palvelusuunnittelija Milja Häll, kulttuuriperintötyön johtaja Pasi Kovalainen, johtaja Pekka Olsbo ja yleisötyön johtaja Anna-Riikka Hirvonen.

Oulun museo- ja tiedekeskuksen henkilökunta vierailee työmaalla tasaisin väliajoin, sillä uudet tilat liittyvät keskeisesti tulevan toiminnan suunnitteluun. Kierroksella päästäänkin tutustumaan muun muassa sisääntuloaulaan, kaupan paikkaan sekä näyttelysaleihin. Osa yksittäisistä salitiloista on kooltaan niin suuria, että pohjapinta-ala vastaa pienen ruokakaupan tiloja.

Tiiman rakennustyömaa

Pääsisääntulosta voi nähdä Oulun museo- ja tiedekeskuksen toisen vierailukohteen Oulun taidemuseon.

Rakennuskokonaisuuden suunnittelusta järjestettiin yleinen arkkitehtuurikilpailu syksyllä 2022. Voittajaksi nousi Arkkitehtitoimisto OPUS Oy:n ja Simon Mahringerin laatima vaihtoehto Loggia. ”Projektissa on ollut todella hyvät suunnittelijat arkkitehdeistä lähtien”, Tihinen sanoo. Kohteen päätoteuttajana toimii KTC Group Oy.

Miltä rakennustyömaalla näyttää vuoden päästä? ” Ensi vuonna tähän aikaan meillä pitäisi olla jo muurauskin valmis, kaikki 300 000 tiiltä paikallaan”, Tihinen arvioi.

Tiiman rakennustyömaa

Tietomaan suojellun päärakennuksen tiloihin tehdään mittava peruskorjaus. Sisätilat rakennetaan käytännössä lähes kokonaan uusiksi. Kaikista asiakastiloista tehdään myös esteettömiä. Entisen tiederavintolan tiloihin avautuu vuonna 2026 lasten museo.

Valmis kokonaisuus avataan vierailijoille Oulun kulttuuripääkaupunkivuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 36,1 miljoonaa euroa, ja se on yksi suurimmista kulttuuri-investoinneista Oulun kaupungin historiassa. Rakennuskokonaisuus on kooltaan 9540 brm2 (bruttoala kuvaa rakennuksen kokonaislaajuutta), johon sisältyy mm. kahdeksan näyttelysalia, immersiivinen multimediatila, työpajatilat, ravintola, kauppa sekä työtilat noin 40 työntekijälle.

Kokonaisuuteen tulee sijoittumaan Tiedekeskus Tietomaa, Pohjois-Pohjanmaan museo sekä täysin uusia toimintoja.