Myllytullissa juhlitaan vuonna 2026 Tiiman avajaisia

Oulun museo- ja tiedekeskuksen uuden rakennuskokonaisuuden nimeksi tulee Tiima. Nimi viittaa tiimalasiin, joka symboloi matkaa ja seikkailua ajassa.

valaistu tiimalasi pimeässä ympäristössä

”Tiima on aikamatkailun paikka, jossa vierailijat voivat tutustua menneeseen, mutta myös tähän hetkeen ja kurkata tulevaisuuteen”, Museo- ja tiedekeskuksen johtaja Pekka Olsbo kertoo.

Tiima kuvastaa ajan kulumista ja vie ajatukset myös kestävään kehitykseen ja siihen, miten voimme edistää tietoisuutta ja ymmärrystä ympäristöstämme. ”Meillä on käytettävissä rajallisesti aikaa planeettamme suojelemiseksi ja meidän on käytettävä se aika viisaasti”, Olsbo jatkaa.

Tiima tuo sanana myös mieleen tiimin, joka viittaa yhteistyöhön. Se kuvastaa monitieteistä yhteistyötä sekä eri alojen yhteenkuuluvuutta. ”Rakennamme Tiimaan ainutlaatuista kahden museon ja tiedekeskuksen yhteistyömallia, joka kietoo yhteen historian, taiteen ja tieteen”, Olsbo toteaa.

Nimi sai alkunsa markkinointiviestintätoimisto NTRNZ:n Design Lead Iisakki Ronkaisen nimiehdotuksesta Tiilimakasiini Tiima, joka kertoo rakennuskokonaisuuden ulkonäöstä.  Jatkokehityksessä nimi kuitenkin päätettiin pelkistää muotoon Tiima, jonka koettiin olevan nimenä monimerkityksellisempi.

Rakennushanke varmistaa Oulun museo- ja tiedekeskuksen tilojen soveltuvuuden tulevaisuuden tarpeisiin. Laajan uudisosan lisäksi Tietomaan suojellun päärakennuksen tiloihin tehdään mittava peruskorjaus ja tilamuutoksia. Rakennustyöt ovat alkaneet keväällä 2024. Kokonaisuuteen tulee sijoittumaan Tiedekeskus Tietomaa, Pohjois-Pohjanmaan museo sekä täysin uusia toimintoja. Valmis kokonaisuus avataan vierailijoille Oulun kulttuuripääkaupunkivuonna 2026.